Tak for en givende dag om udbud
Den 23. september 2015 afviklede SamAqua i samarbejde med vores ejere en konference om udbudsprocessen målrettet eksisterende og potentielle leverandører. Godt 100 personer deltog aktivt i programmet – på tværs af fagområder og størrelsen på de selskaber, der var repræsenteret.
Udbudsprocessen er rammen
Indkøbschef Charlotte Hardam satte rammen for dagen og præsenterede SamAquas struktur med flere ejere, hvilket giver større volumen i stadigt mere komplekse udbud. Den fælles Indkøbsfunktion betyder mere ensartede og gennemskuelige udbudsprocesser, hvilket er en fordel både for forsyningsselskaberne og leverandørerne.
Sammen med advokat Kurt Bardeleben gennemgik Charlotte Hardam udbudsprocessen, hvor deltagerne kom med relevante spørgsmål til fx:
- habilitet, hvis en leverandør får mulighed for at påvirke et udbud via dialogmøder;
- detaljer i udbud, der kan menes at give nogle leverandører strategiske fordele frem for andre;
- formalia i form af tidsfrisker, økonomi etc., hvor der ikke er plads til fortolkning, skal overholdes;
- tildelingskriterier kan være andet og mere end pris;
Kurt Bardelebens opfordring var, at leverandører bør læse og følge udbuddet grundigt og svare herpå – og begrænse overflødig tekst og snik-snak. Skulle man være decideret uenig i fx tildelingskriterier og krævede formalia, bør man søge indflydelse via indkøbskontoret eller de enkelte selskaber.
Stigende krav fra myndigheder – og hjælp hertil i IT-systemer
Gennem paneldebat og oplæg viste indkøbs- og udbudskonsulenterne Dorthe Dolleris Petersen og Majken Rasmussen eksempler på leverandører, der har oplevet at påvirke udbud tidligt i processen via dialogmøder og at justeringer i lovgivningen bl.a. betyder stigende krav til sociale klausuler, lærlingekrav og øget kædeansvar i vores udbud.
SamAqua har valgt at håndtere kravene i et sæt af IT-systemer, der giver overblik og analysemuligheder indadtil og som forenkler processen for leverandører udadtil. Comcare og Mercell præsenterede deres respektive værktøjer sammen med hhv. e-handelsassistent Katja Faber og indkøbs- og udbudskonsulent Christina From-Nielsen. Begge steder fik vi brugbar feedback, som vi følger op på med systemleverandørerne.
Alt i alt betragter vi dagen som en succes, hvor spørgelysten og den meget brede interesse og opbakning peger på flere arrangementer i fremtiden.
Tak for deltagelsen!
Henrik Werchmeister, direktør
Charlotte Hardam, indkøbschef
Program
Tid | Indhold |
9.00 | Ankomst Registrering og morgenbrød |
9.30 | Velkomst v/ Henrik Werchmeister, direktør, SamAqua |
9.40 | Hvilken rolle har SamAqua Indkøb? v/ Charlotte Hardam, indkøbschef, SamAqua |
10.05 | Hvordan bruger vi dialogmøder? v/ Dorthe Dolleris Petersen, indkøbs- og udbudskonsulent, SamAqua |
10.35 | Pause Tid til at besøge træfpunkter* |
10.50 |
Regler for konkurrenceudsættelse Kurt Bardeleben har med tilpas glimt i øjet et par gode bud på, hvordan erhvervslivet kan samarbejde med "udbudsfundamentalisterne" i de offentlige indkøbskontorer. |
11.50 | Sociale klausuler og lærlingekrav v/ Majken Rasmussen, indkøbs- og udbudskonsulent, SamAqua Samfundsansvar i SamAquas udbud SamAquas kontrakter rummer altid et minimumsniveau af krav til miljø og menneskerettigheder – eksempelvis ILO-konventionerne. Herudover ønsker vi at komme social dumping til livs og har derfor indgået samarbejde med Kontrolenheden i Odense Kommune. Kontrolenheden arbejder for at sikre, at leverandører overholder arbejdsklausulen, der stiller krav til leverandører om at overholde danske løn- og arbejdsvilkår. I visse kontrakter er der også krav om at leverandøren skal beskæftige praktikanter/lærlinge, her har vi samarbejde med Syddansk Erhvervsskole, som kan gøre brug af de tilbudte pladser. I dette indlæg uddyber vi, hvordan det foregår i praksis. |
12.30 | Frokost Tid til at besøge træfpunkter* |
13.30 |
Vælg mellem to spor: Comcare: Mercell: |
14.15 | Pause Tid til at besøge træfpunkter* |
14.45 | Konsortiedannelse v/ Charlotte Hardam, indkøbschef Kurt Bardeleben, advokat og Casper Helbo-Nielsen, adm. direktør i Processio Her vil blive introduceret i forskellige samarbejdsformer og givet gode råd til, hvordan man finder samarbejdspartnere samt hvad man skal være opmærksom på i den forbindelse. Hvordan deltager du smartest i enten kendte eller nye samarbejdsformer i forbindelse med større udbud, end dit firma kan håndtere alene? Vi viser vores valgte IT-værktøj, der også kan hjælpe dig med at finde de rette partnere. |
15.35 | Afrunding og opsamling v/ Henrik Werchmeister, direktør, SamAqua |
16.00 | Tak for i dag Tid til at besøge træfpunkter* |
*Oversigt over træfpunkter
• Comcare A/S
• Mercell A/S
• Syddansk Erhvervsskole
• Kontrolenheden mod Social dumping
• Processio ApS
• Provas A/S
• Fredericia Spildevand og Energi A/S
• Middelfart Spildevand A/S
• VandCenter Syd as
• Vand og Affald
• Kerteminde Forsyning A/S
• Nyborg Forsyning & Service A/S
• SamAqua A/S
Praktisk information
Dato | 23. september 2015 |
Tid | kl. 9.00 - 16.00 |
Sted | TREFOR Park Højstrupvej 7B 5200 Odense |
Pris | kr. 500 pr. person |
Målgruppe | Beslutningstagere og kontraktansvarlige m.fl. hos nuværende og potentielle leverandører til et eller flere selskaber tilknyttet SamAqua. |